Keuzes maken, dat kan best lastig zijn. Vooral als het belangrijke keuzes zijn die bepalend zijn voor jouw toekomst.

“Later als ik groot ben” komt steeds dichterbij. Wat vind je nu écht leuk? Waar liggen jouw talenten? Wat voor werk wil je later doen? Je gedachten schieten van links naar rechts. Je praat er thuis over met je ouders/verzorgers en soms ook met vrienden. Toch is de keuze uiteindelijk aan jouzelf. Het is immers jouw leven, jouw toekomst.

Keuzebegeleiding

Om jou hierbij te helpen zijn er decanen. Dit zijn docenten die zich hebben gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen bij het maken van belangrijke schoolkeuzes. Dit kan gaan over profielen, talentenprogramma’s of je vervolgopleiding. Gesprekken met de decaan geven jou meer inzicht, meer richting en meer zelfvertrouwen. Samen komen we er wel uit.

Persoonlijk Ontwikkel Plan

Op OBC Elst werken de decanen op een eigentijdse en praktische manier met jou als leerling samen. Bijvoorbeeld met behulp van een kleinschalig POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan), het aanmaken van jouw LinkedIn-profiel en ontmoetingen met beroepsbeoefenaars zodat je vragen kunt stellen aan mensen die al veel ervaring hebben in het werk waar jij over aan het nadenken bent.

Decanen aan het woord

Sonja Groenewoud, decaan voor de mavoleerlingen: “Als decaan mavo werk ik nauw samen met jouw mentor. In zowel klas 2 als 3 heb jij te maken met een pakketkeuze. Daarnaast is het belangrijk om te weten of je na de mavo naar de havo gaat, of dat je een leuke geschikte mbo-opleiding gaat uitkiezen. Vijf belangrijke vragen die ik laat terugkeren zijn:

  • Wie ben ik?
  • Wat kan ik?
  • Welk soort werk past bij mij?
  • Wat wil ik worden?
  • Wie kan ik om hulp vragen?

Jouw antwoorden op deze vragen vormen de rode draad in jouw keuzeproces. Door de maanden heen ontstaat jouw eigen loopbaandossier. Dit leggen we vast in een online omgeving genaamd Qompas. Willen jouw ouders/verzorgers meekijken? Dat kan!”

Roos Sluijters, decaan voor de havoleerlingen: “Als decaan havo werk ik eveneens nauw samen met jouw mentor. Ons gezamenlijk doel is dat je zo vroeg mogelijk begint na te denken over de voor jou logische vervolgstappen. Het keuzetraject start in havo 3, waarin de keuze voor één van de vier profielen centraal staat. Het is belangrijk dat jij hierin een goede keuze maakt. In havo 4 en havo 5 werken we vervolgens toe naar een weloverwogen keuze voor een vervolgstudie. De vragen die meneer van Erp hierboven noemt stel ik ook aan jou. De antwoorden helpen bij het besluitvormingsproces. Samen geven we jouw toekomst vorm!”